Friday, 21 December 2012

DIY-Gunting selimut kawin…

Semalam aku gunting kain bulu bulu utk buat selimut pengantin…
Bagi mereka yg mengalami keadaan keupayaan fizikal yg macam aku, mudah2an akan dapat sedikit inspirasi drpd ape yg aku sharekan ini yer…

Mulanya kain tu aku bentang hanya utk acukan sarung bantal dekat selimut tu utk susun bunga bunga 3d je…
Tapi alang alang da bentang baik gunting je terus, selesai satu keje…
Tgk ni berperang la jugak dgn anak buah aku tu…
Time nak ukur, aku tak kuat nak tundukkan badan ke depan sambil kedua dua tangan memegang tailor tape…biasanya kalau nak tundukkan badan ke depan aku akan tahan dan bertongkat tangan dgn sebelah atau kedua dua tangan…

Jadi aku buat macam pic bawah ni, bentangkan kain dan bentangkan tailor tape ats kain tu…
Kemudian aku pun duduk mengiring ke tepi (selimut terletak di sebelah kiri aku), dan ukur dengan menggunakan sebelah tangan je…

 ukur buat jari macam tiga pic kat bawah ni, sejengkal demi sejengkal aku jalankan jari…
kalau payah nak bagi tailor tape jangan bergerak, himpitkan dia dengan gunting yg berat macam kat bawah ni…
bila ukuran yg dikehendaki da dapat, jahit jelujur macam ni supaya senang nak gunting nanti dia tak lari lari dah…
bila kain yg nak diukur tu da semakin ke tengah, gulungkan bahagian yg tepi yg dah settle tu supaya kita boleh sentiasa dapat duduk di bahagian tepi kain tu utk mudah nak ukur…macam pic kat bawah ni…
kalau orang normal buat sekejap je sebenarnya mungkin dalam setengah jam je da siap… orang macam aku kena ambil masa berejam rejam la baru siap…hehehe redha redha…

tapi kalau nak cepat siap senang je, try buat muka seposen kat mak…hehehe dan jgn lupe doa mintak kt Allah sebab Allah yg gerakkan hati orang utk tolong kita… <--peringatan utk aku yg selalu terlupe…

sekian…

Saturday, 15 December 2012

wedding inspirasi - family tag...

alhamdulillah da siap pun ape yg aku namakan sebagai family tag....
ala bajet macam name tag la konon konon...huhuhu

sebenarnya tujuan aku buat mulanya sebagai cenderahati buat sepupu sepupu aku yg akan mengorbankan mase bermain mereka sebab kena tolong bagikan doorgift pada para tetamu...tengok ni, ni mase adik aku kawin...
huhu kesian kan mereka...jadi, ni la hadiah yg tak seberapa buat mereka...harap harap mereka suke...


tapi sekarang aku dah buat lebih brooch tu dan jadikan sebagai family tag...bagi mak mak dan bapak bapak sedara sekali pakai...hehe
yg sepit ni utk yg masih kecik dan baby baby perempuan...yela takkan baby nak pakai brooch pulak...
utk baby laki...sowi takde idea la nak buat ape..huhu


family tag semua kaler merah...yg kaler biru tu aku lekat kat baju kawin aku...da jadi macam baju kartun da baju aku tuh...hahaha 


utk tutorial brooch ni sila klik sini yer...

Friday, 7 December 2012

segala ipar duai...

pic kartun perempuan sebagai panduan untuk aku bila da bergelar isteri...dan pic kartun lelaki sebagai panduan untuk mereka yg akan bergelar suami...


emm untuk lebih mudah faham, ingat je kata kunci ini --> menegak boleh, melintang tak boleh... :-)


menegak boleh salam dan bercampur = suami(semestinya la bole kan...), ayah/mak mertua, nenek/atok mertua, unyang/anggut mertua dan seterusnya ke atas...

melintang tak boleh bersalam dan bercampur = adik beradik suami/isteri serta anak cucu cicit mereka yg berlainan jantina , adik beradik ayah/mak mertua serta anak cucu cicit mereka yg berlainan jantina , adik beradik nenek/atok mertua serta anak cucu cicit mereka yg berlainan jantina , adik beradik unyang/anggut mertua serta anak cucu cicit mereka yg berlainan jantina...

sekian Allahu`alam...

Tuesday, 27 November 2012

tukar idea brooch...

rasa seronok pulak buat kerongsang...

kerongsang-kerongsang yg aku buat dulu tu dah laku dalam 17, mici tolong jualkan dgn harga rm2 satu...alhamdulillah, timekasih mici...hehe 

oleh sebab kerongsang tu dah berkurangan jadi kenalah buat lagi...pic atas dan bwh ni antara bentuk-bentuk yg aku buat haha, dekat bawah ni macam kelakar la pulak...

kalau nak tengok lebih banyak klik sini...

bunga ros ats love kt pic bwh ni pulak, dapat masa kenduri kawin rumah paklong aku ahad baru ni...*xtau mklong nk bg ke tak...aku yg mintak ari tu...hihihi
tak sangka sama pulak idea kitorang bg brooch dekat family...
mklong aku bg kaler yg sama je sume...aku rasa elok gak mcm ni bagi kaler dan bentuk yg sama je...

pastu aku pike-pike bagus gak buat yg serupa je semua, bila tengok je tetamu boleh kenal yg mane tuan rumah/sedara terdekat pengantin...

jadi aku rasa tak jadi la nak bagi kerongsang kanzashi flowers yg aku buat tu...inSyaAllah aku nak buat yg lain yg besar sikit yg same je rupe dan kaler dia...hehehe

 inSyaAllah.......


Tuesday, 20 November 2012

Saya join GA 2012 Nurul Yui




Saya join GA 2012 Nurul Yui kerana nak menang hadiah dan kerana syarat syarat untuk menjoin GA ini adalah simple jer…kalau hadiah best tapi syarat syarat terlalu cerewet pun aku malas nak join sebab tahap kemalasan aku lebih tinggi dari kemahuan kepada hadiah yg best itu…huehuehue

jgn lupe klik banner kt ats utk join yer...Jom join reramai!!!   

Saturday, 17 November 2012

tazkirah utk bride to be...cium isteri

Suami dan isteri tetap kena jaga batas pergaulan sesame mereka di depan org ramai…
Selepas nikah, selesai menyerahkan mas kawin si suami elakkanlah mencium wajah isterinya sebab biasanya memang ramai mata manusia yg sedang memandang mereka di ketika itu…
sila klik video dkt bwh ni utk lebih lanjut...


utk mendengar dgn lebih jelas sila klik pada tajuk ceramah yg terdapat pada video...
Mudah2an kita menjadi pengantin yg patuh syariat Allah…amin

Thursday, 8 November 2012

Ubat sembelit…

Alhamdulillah aku dah jumpa ubat utk merawat sembelit…J

Pada pendapat aku*cewah, mcm profesor pulak…fakta yg menyatakan sembelit adalah disebabkan kurang meminum air adalah salah…

Sebelum ini memang aku seorang yg kurang meminum air dan kerap mengalami sembelit. kalau nak tahu aku minum kadang kadang kurang dari seliter sehari*bukan kadang kadang, rasanye memang hari hari kot…giler kentang tak??? 


Tapi sejak beberapa bulan kebelakangan ni aku hampir tiada langsung mengalami sembelit…walaupun setiap hari aku masih juga kurang meminum air…

Mulanya aku tak pasti apa yg merawat sembelit ini tapi syukur Alhamdulillah sebab ia telah disembuhkan oleh Allah yg Maha Berkuasa…J

Baru baru ini aku terbaca tentang hormone endorphin lalu aku mendapat jawapannya…

Nak jauh dari sembelit tak???

Jawapannya, selalu tersenyum walaupun sorang sorang…


bila senyum perasaan akan tenang…

dan time senyum kedutan stress di dahi pun takde kan…ini akan menyebabkan pengeluaran hormone endorphin…inilah yg merawat sembelit aku…Alhamdulillah, syukur sangat sangat…aku tak perlu la minum air sampai terkencing kencing sebab nak elak sembelit…

Kalau tak percaya tak pelah…setahu aku, sesungguhnya Allah menjadikan sesuatu kejadian itu ada sebab musababnya…dan inilah asbab sembuhnya penyakit sembelit aku…wallahu`alam

Saturday, 3 November 2012

Kanzashi flowers…


 Da selesai da salah satu kerja kawin…alhamdulillah


 KANZASHI FLOWER BROOCH…


cenderahati utk sepupu sepupu aku yg tolong bagikan bunga telur utk para tetamu…



Sebenarnya tak penting pun kot…tak buat pun takpe kan…tapi buatlah sebagai tanda terima kasih kepada yg membantu…:)



tapi sebelum kenduri ni, aku jual je kalau ada sesapa yg nak beli…hehe…kalau dah kurang nanti tambahlah balik…haha


yg ni adik aku yg buat...
yg ni je bukan kanzashi flower...

utk tgk lebih banyak gambar sila klik belog aku yg nih >>> klik ler  

Saturday, 27 October 2012

pergi haji…

salam iduladha*hehe da masuk ari tasyrik da pun…dan tahniah kepada mereka yg terpilih menjadi tetamu Allah…tahniah kerana telah sempurna kelima lima rukun islammu, insyaAllah…

Dari pengalaman yg mak telah lalui di sana beberapa tahun yg lepas mak berpendapat, keadaan aku yg sebegini tidak membolehkan aku utk pergi ke sana menunaikan ibadah haji…L tapi kalau buat umrah boleh, sebab tiada kena bermalam di mina…

tapi aku rasa boleh je kot, janji ada seorang suami yg boleh mendukung aku hehe…dengan itu aku kena berkahwin la maknenya kan hehe…berkahwin dengan seseorang yg normal, sempurna fizikal dan mental…paling utama dia mesti seorang yg boleh mendukung aku…kikiki

Mesti ada yg berpendapat, adik beradik kan boleh juga???

memang boleh tapi adik beradik tetap ada batasan aurat…bagaimana kalau di sana nanti aku perlukan bantuan utk membuang air kecil dan air besar yg mungkin terpaksa di lakukan di dlm khemah??? atau bantuan utk memakai atau membuka pakaian??? dan sebagainya…

Aku pun tak tau kalau seorang yg sakit adakah dimaafkan tentang aurat ketika waktu tersebut…

Dalam beberapa minggu yg lepas aku baca entry ini di blog warkah utk isteri, menceritakan konon2 dia melakukan umrah sambil mendukung isterinya…teringat lak aku pun begitu juga perlu diuruskan oleh seorang SUAMI kalau nak pergi…

Nota impian: da pernah cakap da kt en. tunang, bila da kawin kalau bole umur 40 nanti bawalah aku tunaikan haji…hehehehe...mampu kot

Wednesday, 17 October 2012

ujian hiv…


semalam ayah pegi klinik kerajaan selayang tanyakan untuk aku pasal nak buat ujian hiv untuk nak kawin…tak sangka dapat tarikh apoimen yg agak lewat iaitu 6 november nanti!!!

huhu takpelah ada hikmahnya tu kan…

lagi dari citer ayah, keputusan ujian tu bukan dapat pada hari yg sama…mungkin kira-kira lebih dari sebulan baru dapat keputusan…

tak kulam kabut ke nanti eh nak isi dan hantar borang nikah???

Allahu`alam… 

Wednesday, 10 October 2012

teringin giler jadi pengantin...

 Sewaktu masih budak seseorang pasti lebih sabar menghadapi sesuatu ujian… tak pernah menangisi atau merungut akan nasib diri…

tapi bila dah berakal sempurna, semakin dewasa seseorang itu semakin timbul kesedihan dalam hati mengenai nasib dirinya…

terutama sekali bila tengok orang tersenyum ceria jadi pengantin…mesti tertekan giler giler…ataupun bila tengok orang dapat buat itu buat ini...
 Kadang-kadang bila dah terlalu lama diuji akan TERmemberontak juga pada satu satu masa samada secara sengaja atau tidak…
           dalam bentuk perkataan…berdengus, merungut…                 dalam bentuk perbuatan…menghempas, menumbuk…

Marah kepada siapa sebenarnya???
Geram kepada siapa sebenarnya???

Bukankah Allah yg mentakdirkan keadaan diri yg seperti itu…??? semuanya telah tertulis sejak azali lagi…

ASTAGHFIRULLA HAL `AZHIM…dah terlajak atau sengaja terlajak, kembali semula kepadaNya…innalillahi wainna ilaihi roji`uun…
 jgn marah dan geram kepada tuhan yg telah memberikan peluang hidup di alam dunia yg jika peluang ini digunakan sebaik-baiknya akan meraih kenikmatan yg Maha hebat di akhirat nanti…lebih nikmat lagi dari menjadi pengantin di dunia…*tapi kalau dah sampai jodoh di dunia ni jgn ler ditolak pulak…hehehe

Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui, sesungguhnya inilah yg terbaik utk aku…

Bertafakur seketika mengenai ujian yg datang…fikirkan hikmahnya…fikirkan utk apa ia di datangkan…

Siapa tahu, mungkin Allah da tulis syurga utk aku maka diberinya ujian ini supaya aku bersabar dan seterusnya menjadi penyebab utk aku masuk ke syurga dengan rahmatNya…

Dan siapa tahu, kalau Allah da tulis neraka utkku maka diberinya aku ujian ini supaya aku menjadi tidak sabar, memberontak, menyalahkan takdir, menyalahkan tuhan seterusnya semua itu akan menjadi penyebab utk aku ke neraka…

na`uzubillahi min ztalik…jauhkan aku dari kemungkinan yg kedua ini yaAllah…aku nak kemungkinan yg pertama itu…

Dan setelah tahu tujuan ujian, pilihlah samada masih ingin membuang waktu menangisi nasib diri atau meneruskan kehidupan dengan tugasan sbg hamba Allah yg beriman…

Lihat pada setiap kanak-kanak kecil yg diuji, mereka lebih sabar berbanding orang dewasa yg berakal sempurna…

Terasa nak kembali menjadi kanak-kanak supaya kesabaran itu tiada noktahnya…

Wallahu`alam… 

Friday, 5 October 2012

elaun pekerja diluluskan…

Alhamdulillah permohonan EPC atau elaun pekerja cacat*xbest la name elaun tu sbb ada perkataan cacat…huhu…telah diluluskan bermula dari bulan ini hingga September 2013. 

Syukur Alhamdulillah, walaupun setahun je tapi takpelah, sekurang-kurangnya dapat juga tambah-tambah duit untuk nak kawin…


Sebelum ni pernah aku tertanya tanya, misalnya nanti kalau setiap hari aku dah tak larat nak berkerja lagi dah sebab kepenatan, adakah aku perlu membatalkan semula elaun ni? 

sekarang aku rasa dah dapat dah jawapannya, elaun tu diberi hanya dalam tempoh selama setahun je, bukannya kekal sampai umur bersara…huhu maknanya tak perlu lah kot aku nak membatalkannya…

Biskut sarang semut kat atas di order utk raya haji…baru siapkan tempahan utk seorang da letih giler menguli…tapi alhamdulillah letih pun penghapus dosa juga kn, inSyaAllah…hehehehe 

Saturday, 22 September 2012

Join lagi saaaatu giveaway…


Hari ni aku join lagi saaaatu giveaway dari blog yg same iaitu belog kawaii-shop

mudah mudahan menang la dua dua hendaknya…huha

Tapi kalau menang salah satu pun syukur da, macam yg aku cakap kat n3 sebelum ni, kalau menang ringan sikit banyak kerja aku…hehehehe

nk join jugak klik sini...
Jom join ramai ramai!!!


Friday, 21 September 2012

Kalau dapat,ringan la banyak…huhu

Hari ni aku try join satu giveaway dari belog kawaii-ii shop, mane la tau kot ada rezeki, boleh dapat hadiah yg sangat menarik iaitu 5 ela bunga fabric…banyaknyerrrr !!!

klik sini kalau nk menyertainye 
Baru-baru ni aku dapat lebihan kain perca free dari sedara kepada suami acik aku…mulanya tak tau nak buat apa dengan kain tu, lepas lepas tu baru dapat ilham yg kain tu boleh dibuat beg untuk dijadikan doorgift aku nanti…J

Tutorial cara membuatnya mungkin ada kat belog yg ini nanti…tungguuuuuuu…

Semalam 111 helai beg aku da gunting…mungkin lagi 600 kot, xpasti lagi nak buat berapa…penat juga sebab kain tu ada yg tebal sangat dan timbul timbul pulak corak dia.

Kenduri mungkin bulan satu 2013, jadi da boleh sangat aku mula dari sekarang kn? Sebab aku tak nak badan jadi letih sangat pada hari hari nak kenduri nanti atau letih sangat pada hari kenduri nanti…huuuuu

Aku bercadang beg doorgift tu nak hias dengan bunga 3D yg dibuat sendiri…huhu

Tapi kalau aku menang giveaway ni, syukur sangat sebab akan ringan la sikit banyak kerja aku nanti yeay!…hehehihu

Sekian…Allahu`alam 

Sunday, 16 September 2012

urus anak…mampukah???


Tak perlulah aku pening peningkan kepala aku ni nak fikir macam mane orang yg lemah seluruh tubuh badan macam aku ni nak jaga anak…

Kan aku pernah tengok dulu macam mana orang yg takda kedua dua belah tangan menguruskan seorang bayi…Bayi, adalah seorang insan yg masih belum mempunyai kemampuan utk menguruskan dirinya sendiri…


Orang itu ada gayanya tersendiri…begitu jugak orang macam aku…aku yakin, Allah pasti tunjukkan jalan dan caranya nanti…
percayalah… 

1024x768 Wallpaper: Strong Baby iPad 2 Wallpaper
lihatlah seorang bayi yg baru lahir, pandai dan tahu menghisap susu ibunya bila didekatkan puting payudara itu ke mulutnya…

siapa yg mengajarnya???

sudah tentulah Allah yg mengilhamkan perkara itu kepadanya…



DAN
v
v
v
v

Lihatlah bagaimana orang yg buta matanya menguruskan rumahtangga dan menguruskan anak anak mereka, lihatlah mereka berjalan berseorangan dijalan jalan raya mencari rezeki dan lihatlah macam macam lagi perkara yg mereka lakukan…

WALLAHU`ALAM... 

Monday, 3 September 2012

Malam pengantin…

 Aku termotivasi dengan kisah seorang perempuan kerdil dari Kentucky yg menghidap penyakit osteogenesis imperfecta…semangat dan keyakinannya begitu tinggi…kekuatan jiwanya melebihi kekuatan fizikalnya…
Subhanallah…sepatutnya itu adalah sifat orang islam yg beriman…

Penyakit yg dihidapinya tidak menghalang dia untuk menerima kehadiran seorang insan yg bernama lelaki.

Sungguh pun penyakitnya bukan ringan, dia tetap berkahwin dan telah pun mempunyai 3 orang anak sekarang...

Jadi kenapa pulak aku tak boleh??? 
Aku bukan mayat…<-- jawapan ni mungkin kasar kot…

Aku dah kaji dan selebihnya aku berserah kepada Allah…

Tolonglah…
jangan ditanya soalan ini --> boleh ke dia melayan suami dia nanti ???

Saturday, 1 September 2012

Aku berkerja…???


Sejak kecil lagi aku telah didedahkan oleh emak dengan jarum dan benang…
emakku memang pakar menjahit…hehe…baju-baju aku semasa kecik pn banyak yg mak jahit sendiri…baju gaun…baju kurung…baju tidur…dan macam-macam lagi.

Oleh kerana dah biasa menjahit jadi bidang inilah yg aku pilih sebagai punca rezekiku…

emakku mengambil tempahan menjahit baju kurung, bahagian leher baju mak upah kat aku…satu leher rm5…

Bila tiba musim raya dapatlah aku lebih kurang rm200 ke rm300 upah menjahit leher baju kurung…jahit manik dan sulam pula jarang orang tempah…kalau ada tempahan pun satu baju biasanya kurang dari rm50…

disamping mengambil upah tu, aku juga ada bisnes sendiri…hehe iaitu menjahit dan menjual baju kanak-kanak perempuan…
lebih kurang dua tahun lebih dah aku buat bisnes ni tapi baju-baju yg aku jahit dan jual tu blm pun sampai seratus helai lagi…huhu…sikit kan?

kat bawah ni contoh baju-baju yg aku jahit…

Ramadan baru ni 10 pasang baju berjaya dijual…dengan purata setiap baju adalah lebih kurang rm40…*syukur sangat-sangat… 8 pasang tu tunang aku yg tolong jualkan…timekasih en. M…J

Dan bisnes terbaru aku yg baru mula dalam tahun ni adalah membuat coklat…hehe…
kat bawah adalah coklat yg aku buat dan aku namakan sebagai marie almond milk choc…*hehe panjangnyer name dia kan???...

Dan ni pulak namenyer,

Ramadan baru ni untung bersih menjual coklat aku dapat lebih kurang rm100 lebih je…huhu
Dengan pendapatan yg tidak seberapa ini, adakah aku dikira sudah mempunyai perkerjaan??? 

 Atau benda-benda ni sekadar mengisi masa terluang??? Dan layakkah aku memohon elaun perkerja oku???

Aku konfius tapi borang permohonan utk minta elaun tu da hantar da pun…hmmmmm…salahkah aku???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...