Saturday, 1 September 2012

Aku berkerja…???


Sejak kecil lagi aku telah didedahkan oleh emak dengan jarum dan benang…
emakku memang pakar menjahit…hehe…baju-baju aku semasa kecik pn banyak yg mak jahit sendiri…baju gaun…baju kurung…baju tidur…dan macam-macam lagi.

Oleh kerana dah biasa menjahit jadi bidang inilah yg aku pilih sebagai punca rezekiku…

emakku mengambil tempahan menjahit baju kurung, bahagian leher baju mak upah kat aku…satu leher rm5…

Bila tiba musim raya dapatlah aku lebih kurang rm200 ke rm300 upah menjahit leher baju kurung…jahit manik dan sulam pula jarang orang tempah…kalau ada tempahan pun satu baju biasanya kurang dari rm50…

disamping mengambil upah tu, aku juga ada bisnes sendiri…hehe iaitu menjahit dan menjual baju kanak-kanak perempuan…
lebih kurang dua tahun lebih dah aku buat bisnes ni tapi baju-baju yg aku jahit dan jual tu blm pun sampai seratus helai lagi…huhu…sikit kan?

kat bawah ni contoh baju-baju yg aku jahit…

Ramadan baru ni 10 pasang baju berjaya dijual…dengan purata setiap baju adalah lebih kurang rm40…*syukur sangat-sangat… 8 pasang tu tunang aku yg tolong jualkan…timekasih en. M…J

Dan bisnes terbaru aku yg baru mula dalam tahun ni adalah membuat coklat…hehe…
kat bawah adalah coklat yg aku buat dan aku namakan sebagai marie almond milk choc…*hehe panjangnyer name dia kan???...

Dan ni pulak namenyer,

Ramadan baru ni untung bersih menjual coklat aku dapat lebih kurang rm100 lebih je…huhu
Dengan pendapatan yg tidak seberapa ini, adakah aku dikira sudah mempunyai perkerjaan??? 

 Atau benda-benda ni sekadar mengisi masa terluang??? Dan layakkah aku memohon elaun perkerja oku???

Aku konfius tapi borang permohonan utk minta elaun tu da hantar da pun…hmmmmm…salahkah aku???

6 comments:

PeRmAtA bIrU said...

comelnya baju kanak2 tu... wah x lama lagi awak bleh la jadi bisnes woman... insyaAllah...

LadyBird said...

akak.. elaun OKU tu akak layak dapat.. kalau x dapat gi pejabat dia.. iza pernah kerja di Pejabat Kbjkn Masyrkt, kalau ikut procedure akak berhak mendapat EPC dah lama dah.. itu kalau akak mohon :P..

Abil Fikri Ahmad said...

Saya tak de anak lagi, kalau tak boleh tempah,,cantik baju2 tu, pandai yea jahit baju..bagus cm tu

~CAHAYA~ said...

to permata biru,
hehe mudah2an insyaAllah, awk doakan sy tau...:)

to lady,
iza, yeke syukur alhmdulillah...:)

to abg abil,
klu nk bli utk ank buah pn bole...hehehe

Zila Zainal said...

comelnya baju2 tu :)

~CAHAYA~ said...

to zila,
alhamdulillah...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...