Friday, 21 December 2012

DIY-Gunting selimut kawin…

Semalam aku gunting kain bulu bulu utk buat selimut pengantin…
Bagi mereka yg mengalami keadaan keupayaan fizikal yg macam aku, mudah2an akan dapat sedikit inspirasi drpd ape yg aku sharekan ini yer…

Mulanya kain tu aku bentang hanya utk acukan sarung bantal dekat selimut tu utk susun bunga bunga 3d je…
Tapi alang alang da bentang baik gunting je terus, selesai satu keje…
Tgk ni berperang la jugak dgn anak buah aku tu…
Time nak ukur, aku tak kuat nak tundukkan badan ke depan sambil kedua dua tangan memegang tailor tape…biasanya kalau nak tundukkan badan ke depan aku akan tahan dan bertongkat tangan dgn sebelah atau kedua dua tangan…

Jadi aku buat macam pic bawah ni, bentangkan kain dan bentangkan tailor tape ats kain tu…
Kemudian aku pun duduk mengiring ke tepi (selimut terletak di sebelah kiri aku), dan ukur dengan menggunakan sebelah tangan je…

 ukur buat jari macam tiga pic kat bawah ni, sejengkal demi sejengkal aku jalankan jari…
kalau payah nak bagi tailor tape jangan bergerak, himpitkan dia dengan gunting yg berat macam kat bawah ni…
bila ukuran yg dikehendaki da dapat, jahit jelujur macam ni supaya senang nak gunting nanti dia tak lari lari dah…
bila kain yg nak diukur tu da semakin ke tengah, gulungkan bahagian yg tepi yg dah settle tu supaya kita boleh sentiasa dapat duduk di bahagian tepi kain tu utk mudah nak ukur…macam pic kat bawah ni…
kalau orang normal buat sekejap je sebenarnya mungkin dalam setengah jam je da siap… orang macam aku kena ambil masa berejam rejam la baru siap…hehehe redha redha…

tapi kalau nak cepat siap senang je, try buat muka seposen kat mak…hehehe dan jgn lupe doa mintak kt Allah sebab Allah yg gerakkan hati orang utk tolong kita… <--peringatan utk aku yg selalu terlupe…

sekian…

9 comments:

boni kacak said...

wah.. rajinnya awak :)

~CAHAYA~ said...

org cerewet terpaksa la kena rajin...hehehe

ct kektus said...

tak pe kak. berjam2 pon, siap jugak kan ? hihii

psst, kak sebelom ni akak ada tanya kan maksud maru maru mori mori tu. sensei ada cakap tapi kite tak ingat pulak dah maksudnya apa. hehehee

~CAHAYA~ said...

hehehe yela ct, btol tu...huhu

la yeke, ish3 cik adik ct ni, len kali catit dlm note book, nnt bole rujuk balik...hehe

-meeSUPERGIRL- said...

wah pandai buat yee .. :)

~CAHAYA~ said...

gunting lurus j mee...sume org pandai...huhu

LadyBird said...

semua akak buat sendiri.. :).. kuat usaha sungguhla akak ni.. iza main suh org jerk.. sob3x.. sb iza malas..

~CAHAYA~ said...

akak pn kadang ad gak rs mls tu iza tp dlm mse yg same tkut gak xsiap....huhu

haslina wati said...

cantik sangat..
www.manikmanikveil.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...