Wednesday, 27 June 2012

Ketip kuku…

 Sma adalah sejenis penyakit kelemahan pada otot-otot…jadi seseorang pesakit itu akan mengalami kurang keupayaan fizikal…


Sesuatu perkerjaan yg dianggap ringan dan mudah akan menjadi sukar dan payah serta letih dan penat bagi pesakit sma…

Contohnya perkerjaan mengetip kuku…
bagi pesakit sma tangannya akan menjadi letih ketika mengetip kuku…lebih-lebih lagi ketika mengetip kuku kaki…mungkin sebab kuku kaki lebih tebal dari kuku tangan…

Tetapi tidak perlu risau, apabila letih berehatlah beberapa saat kemudian sambunglah mengetip semula…

Kadang-kadang mengetip kuku kaki memerlukan kerjasama kedua-dua belah tangan kiri dan kanan…sebab sebelah tu tak larat nak mengetip kuku yg tebal sedikit dari kuku tangan…syukurlah bukan kuku tangan yg lebih tebal dari kuku kaki…Allahu akbar, Allah maha bijaksana…


Di sini aku nak bagi sedikit tips kepada pesakit sma…

iaitu ketiplah kuku anda sejurus selepas mandi…bukankah kuku menjadi lembut sedikit selepas lama terkena air…??? Jadi ia akan memudahkan sedikit kerja itu, in sha Allah…jangan lupa membaca lahaulawala quwwata illa billah disaat kita mengetip…

sekian, Allahu a`lam…

8 comments:

Chenta Eyfa Latieyfa said...

hehehe..pas baca entri nih trus tingat nak ketip kuku

~CAHAYA~ said...

ha mesti da panjang tu.....:)

LadyBird said...

akak.. rs syg jer nk potong kuku ni.. hihi

~CAHAYA~ said...

jgn syg2...kena potong, kuku mudah menyimpan kotoran...huhu

cendol said...

nice entry..mmg kuku jadi lembut sikit kan bile kena air..korek telinge pn same seelok eloknye lps mandi

~CAHAYA~ said...

hehe btol tu cendol...:)

Remy hazza said...

tip yg berguna..... tak semestinya SMA, yg normal pun harus ikut sunnah.....

~CAHAYA~ said...

btol3...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...