Monday 9 July 2012

Aku tak percaya…(bhg 2)

Sebab kedua kenapa aku tak percaya aku SMA adalah,

Mengikut cerita dari mak aku sewaktu aku masih bayi aku kerap menangis pada waktu-waktu tertentu pada malam hari seperti seorang bayi yg terkena gangguan jin…
 Jadi apakah kaitannya???

Mungkin ada kaitan…bukankah ramai di antara kita memujuk bayi dengan cara menggoncang/menggoyangkan dia di pangkuan, di pelukan atau di buaian…??? *bukan maksud aku nak menyalahkan sesiapa…segala-galanya telah ditakdirkan…J 


 Perbuatan tersebut sebenarnya boleh mengakibatkan bayi terkena penyakit sindrom goncang bayi…*berkenaan penyakit ini aku bace kat paper satu ketika dahulu…

Bayi yg dipujuk dengan cara yg tersebut di atas boleh menyebabkan otaknya tergoncang…tanda-tanda otaknya telah tergoncang ialah bayi kerap termuntah…

Bayi yg digoncang tersebut lama kelamaan memang akan berhenti menangis, ini disebabkan dia berasa letih akibat digoncang itu…
 Kesan setelah membesar pula ada dua iaitu kecacatan fizikal dan yg kedua kelembapan dalam pelajaran…jadi berkemungkinan aku telah terkena salah satu daripadanya iaitu kecacatan fizikal…Allahu`alam.

Seorang ustaz pernah berkata lebih kurang begini, bayi yg terkena gangguan semasa kecil mengalami penyakit ganjil setelah dewasa…*memang tidak mustahil juga penyakit ganjil tersebut adalah SMA…betul tak???

Bayangkan bayi yg ligat menangis, pelbagai cara dicuba bagi memujuknya dan tanpa disedari kita begitu bersemangat mendodoikan dengan menggoncangkannya agar dia berhenti menangis…maka tidak mustahil bayi tersebut terkena penyakit sindrom goncang bayi…

Oleh itu hendaklah kita lebih berhati-hati ketika memujuk seorang bayi yg sedang menangis…amatilah punca dia menangis…

Elakkan juga dari perkara yg boleh membawa kepada gangguan jin seperti sebaik pulang ke rumah janganlah terus menuju kepada bayi…seeloknya duduklah dahulu seketika dan bacalah ayat-ayat al-quran kemudian barulah boleh mendekati seseorang bayi…

Allahu a`lam…

2 comments:

Zul De Alexis said...

sm baru taw...ada betul jugak..sebab biasa ayah n mak selalu buat masa kecik..



nur pasal nk join segmen sm tu kn...yupkena letak banner tu...

mula nur copy banner tu kat entri sm..

lepas tu masukan dia seperti nur masukkan gmbr dlm entri...cmtu jew..:)

~CAHAYA~ said...

sm berhati-hatilah mendodoikan bayi tau...:)

oo cmtu jer rupenya...ok tengkiu sm...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...