Thursday, 12 March 2015

Anak dalam walker dan OKU…

Kali ni aku nak share cara aku keluarkan anak dari walker…hihi
Bagi mereka yg lemah otot-otot keseluruhan lengan terutamanye lengan sebelah atas*mcm aku mesti payah nak angkat anak keluar dari walker kan? Bukan payah je kekadang memang tak boleh dan tak berupaya pun.

Jadi Allah telah ilhamkan kat aku cara-caranye…alhamdulillah
Iaitu…
Mule-mule bentang tilam pastu parking walker anak kat depan tilam tapi walker anak mesti membelakangkan tilam itu…

Kemudian parking wheelchair kite berhadapan/mengadap walker anak dan lock wheelchair kite.

Pastu kite pegang bahagian hadapan tapak walker tu dan pelan-pelan kite angkat utk terbalikkan walker tu kat atas tilam yg ade kat belakang walker tadi...

Hasilnye jadi macam kat bawah ni…hehe

Ni lah pemandangn dari tepi…Nampak macam mendera je kan??? kesian tengok…takpe la sayang yer…*tapi kite mesti berhati-hati, kite mesti pegang kuat-kuat sebab kite kan lemah, takut terlepas dan takut terlaju sangat turunkan menyebabkan anak kite terhempas pulak.

Tengok tu iman tersengih jer maknenye takde sakit ape-ape la kan…bermaksud juga kaedah ini selamat…haha

Ni pemadangan dari depan…haha kelakar tak tengok kaki dia terkapai-kapai.

Ok, lepas tu boleh lah kite tarik walker tu dan keluarkan kaki dia.

Nanti bile dia da faham, dia sendiri akan usaha keluarkan kaki dia sendiri, kite cume perlu tolong sikit-sikit je la.

Tapi sekarang umur iman da 10bulan lebih, aku tak gune dah kaedah tu sebab iman dah pandai panjat tepi walker…

Bile dia panjat aku pun tolong-tolong la dia sikit… sambil-sambil dia usaha keluarkan kaki dia dan sepak walker tu utk keluar.

Dulu aku penah cube keluarkan dia dengan cara lain iaitu duduk atas bangku bulat kat bawah ni dan keluarkan dia…
tapi susah nak naik balik atas wheelchair…kadang berjaya kadang tak…huhu

tapi dengan cara terbalikkan walker tu aku tak perlu turun pun dari wheelchair…cume iman yg perlu panjat naik atas wheelchair kalau dia nak menyusu… 

sekian moga boleh dipraktikkan bagi sesiapa yg berkenaan...

5 comments:

misz sheyla said...

kalau walker bulat tu bahaye sikit kot..tkut tergolek..ni mcm ok je..lagipun bukan sengaja kan... xde mak yang nak sakitkan anak die sendiri kan...semua nak yg terbaik...semoga sis diberi kemudahan dan kesenangan dan kesihatan yang baik

~CAHAYA~ said...

btol tu... klu nak buat cara mcm saya memang kena guna walker yg jenis empat segi mcm ni...baru boleh..hehe

timekasih atas doa awak...^-^

LadyBird said...

salam akak cantik.. :D

hihi.. akak.. Allah sentiasa bagi ilham kat kiter kan..

Dan sekarang Alhamdulillah.. anak kite dah besar.. Allah jaga dia..

jadi lepas ni insyaAllah ia akan membuka mata masyarakat tuk pertikaikan OKU xleh berdikari.. xleh berkahwin, xleh berdikari, xleh jaga anak sendiri.. :D..

Kita sama2 dah buktikan tanpa campur tangan orang... Allah yg tolong.. :D.. walaupun org tak nampak Allah tolong, tp kita sentiasa rasa Allah tolong.. :D..

Kak, sebak sangat rasa kak.. baiknye Allah pd kiter..

~CAHAYA~ said...

Wkmslm iza cute...

Btol tu iza...kadang kite terpike camane nk buat sesuatu perkara tu (mase ia blm terjadi) tp bile lepas perkara tu terjadi baru la ilham tu dtg kt kite...Allah maha pengasih lg maha mengasihani...

Paling penting kite ni jgn lupe utk mintak tolong kt Dia....

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...