Wednesday 25 April 2012

Tulang bhg 6…tulang aku lembut…

 Sambungan dari Tulang bhg 5 -->maka tibalah hari apoimen dengan pakar spinal…


Mr.Tan KK memeriksa…dalam keadaan aku dipegang untuk berdiri, doctor tan cuba untuk menggerakkan tulang belakang aku dengan menolak bonggol unta aku dari kiri ke tengah semula…
waktu tu memang terasa tulang tu bergerak tapi apabila dilepaskan, tulang aku kembali semula bengkok ke kiri…

scoliosis pada aku disebabkan oleh otot di belakang badanku lemah dan tidak berdaya menahan tulang tu supaya tetap di tengah-tengah badan…

antara lain penyebab scoliosis adalah asma/lelah…duduk membongkok ketika lelah datang memudahkannya bernafas…duduk yg salah posisi dalam tempoh yg lama akan mudah mendapat scoliosis…

lihatlah pic tulang belakang kat bawah ni,

mungkin bentuknya yang bukan sebatang seperti tulang tangan/kaki menyebabkan ia mudah lari dari posisinya…tapi hikmahnya ia dicipta begitu tetap ada…Allah Maha Bijaksana…*baca di episode akan datang ye,insyaAllah…

Alhamdulillah tulangku masih lembut untuk di gerakkan walaupun umur dah 22 tahun waktu tu…umur yg dikira telah lewat untuk memperbaiki scoliosis…Kalau tak silap aku masa yg sesuai adalah sebelum berumur 20 tahun…


Walau bagaimanapun jika kes tidak serius, tidak digalakkan melakukan operation tersebut sekiranya remaja itu masih dalam proses membesar sebab dalam masa yg sama tulangnya pun masih lagi memanjang…

Memandangkan kes aku yg dikira tahap serius sebab ditakuti tulang akan menghimpit paru-paru, maka aku dirancang untuk dioperation lebih kurang 4 bulan lagi…

Sekian,Allahu`alam…bersambung insyaAllah…

2 comments:

Unknown said...

semoga segala2nya berjalan lancar dan dipermudahkan jalannya..amin

~CAHAYA~ said...

timekasih boni...amin..........mudah2an boni pn.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...